مقالات

معرفی گازهای طبی و کاربرد آن ها در بیمارستان ها و مراکز درمانی (بخش دوم)

مهندس ثمر حسينقلي زاده نوين، دانشجوي کارشناسي ارشد مهندسي پزشکي و مهندس مرتضي مقدس، مشاور و مسئول فني واحد تجهيزات پزشکي

گازهای اکسیژنO2، دی اکسید کربن CO2، هوای فشرده(Compressed Air)، نیترو اکساید N20 و سیستم های خلاء در پزشکی بسیار پر کاربرد و با اهمیت هستند.

کمپرسور اسکرو
کمپرسور اسکرو یک کمپرسور جابجایی مثبت است به این معنی که یک مقدار مشخص هوا وارد واحد هواساز شده و فشرده می شود و از دریچه خروجی به بیرون رانده می شود. کمپرسورهای اسکرو بی شک  تپنده صنعت هستند و دامنه وسیعی از کاربردها را پوشش می دهند.

کمپرسورهای اسکرو توان تولید هوای فشرده با فشار و ظرفیت های متنوع را دارند. نیروی لازم برای فشرده سازی هوا توسط الکتروموتور تامین می شود. راه اندازی اولیه الکتروموتور ابتدا به صورت مدار ستاره است و پس از اینکه سرعت چرخش روتور الکتروموتور به دور نامی خود رسید مدار مثلث در مسیر قرار می گیرد.

لازم به ذکر است موقعی که کمپرسور در لحظه اول شروع به حرکت می کند الکتروموتور جریان زیادی را می کشد. هوای ورودی درون یک مارپیچ حلزونی فشرده می شود. اسکرو به معنی پیچ است و این دو کلمه معمولا به جای یکدیگر به کار می روند.

روتورهای نر و ماده
روتورهای مارپیچ مهمترین قسمت کمپرسور اسکرو هستند. کمپرسور اسکرو از دو روتور نر و ماده تشکیل شده است. شفت روتور نر به الکتروموتور توسط سیستم کوپل مستقیم یا تسمه و پولی به گردش در می آید.

در واقع سیستم انتقال قدرت بر روی روتور نر انجام می شود. سرعت چرخش روتور ها بستگی به سرعت چرخش الکتروموتور دارد و بر حسب دور بر دقیقه بیان می شود. این دو روتور هیچ گونه تماسی با یکدیگر نداشته و فاصله آنها از یکدیگر و بدنه بسیار کم است. روتورها کنار یکدیگر با دقت بسیار زیادی بالانس شده اند.

ابتدا و انتهای شفت این روتورها بر روی یاتاقان هایی برای چرخش راحت تر قرار گرفته است. اگر یکی از روتورها بر اثر خرابی و لقی یاتاقان ها و یا هر علت دیگری از حالت بالانس خارج شود روتورها به یکدیگر یا به بدنه اتصال پیدا می کنند. معمولا روتور نر دارای ۴ شیار و روتور ماده دارای ۶ شیار است.

چرخ دنده ها حرکت چرخشی روتور نر را به روتور ماده از طریق اتصال دندانه ها در جهت عکس منتقل می کنند. چرخ دنده های به کار رفته از نوع مارپیچ هستند که کاهش سر و صدا، انتقال قدرت زیاد را به همراه دارند. این چرخ دنده ها چرخشی به صورت هماهنگ و منظم در روتورها را پدید می آورد که موجب ایجاد خلاء در واحد هواساز شده که ورود مستمر گاز به داخل واحد هواساز کمپرسور را به همراه دارد.

روتور ماده نسبت به روتور نر کوچکتر است. چرخش روتورها در خلاف جهت یکدیگر موجب حرکت هوای ورودی به سمت جلو شده که با کم کردن حجم هوای ورودی نهایتا فشرده سازی انجام می شود. در واقع بخش مارپیچ عمل مکش و فشرده سازی هوا را انجام می دهد.

زمانی که مارپیچ شروع به چرخش می کند روغن به واحد هواساز تزریق شده که وظیفه آب بندی فضای بین دو روتور، اب بندی فضای بین روتورها و محفظه، روانکاری و خنک کاری قطعات مکانیکی را بر عهده دارد. ابتدا و انتهای روتورها برای چرخش راحت تر بر روی یاتاقان ها قرار می گیرند. هوای ورودی به واحد هواساز سرد و کم فشار است ولی بعد از اینکه فشرده می شود و از شیر یک طرفه خروجی که در انتهای واحد هواساز قرار دارد خارج می شود بسیار گرم و پرفشار است.

یاتاقان ها در کمپرسور اسکرو
یاتاقان ها براساس اصول کاریشان و همچنین جهت بارهای اعمالی که می توانند تحمل کنند طبقه بندی می شوند. عمر یاتاقان ها بر اثر اصطکاک و فرسایش رفته رفته کم شده و به مرور زمان لقی و صدا را به همراه دارد.

یاتاقان ها حتما باید پس از ساعت کارکرد مشخص تعویض شوند تا از متصل شدن لحظه ای روتورها به یکدیگر جلوگیری به عمل آید. چهار پارامتر مهم در ساخت و طراحی یاتاقان ها سرعت، تحمل بارهای مختلف، دقت و عمر است.


فیلتر ورودی هوا در کمپرسور اسکرو
فیلترها معمولا از جنس الیاف ساخته و تولید می شوند. از آنجایی که هوای اطراف کمپرسور از درون فیلتر ورودی به واحد هواساز یا ایراند کشیده می شود این فیلتر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فیلترهای ورودی هوا برای جذب و حذف آئروسل هوا مورد استفاده قرار می گیرند تا از ورود آئروسل هوا به واحد هواساز یا ایراند جلوگیری به عمل آید.

اگر هوای اطراف کمپرسور بدون عبور از فیلتر ورودی هوا وارد کمپرسور شود موجب خرابی قطعات مکانیکی و پنوماتیک شده و عملکرد کمپرسور را مختل می کند. در صورت نفوذ آئروسل موجود در هوا به داخل کمپرسور با روغن مخلوط شده و باعث فرسایش زودرس قطعات می شود. به دلیل حساسیت بالا باید از فیلتر هوا مرغوب و مناسب که توسط شرکت سازنده برای هر کمپرسور به صورت جدا ارائه می شود استفاده کرد.

بر روی هوزینگ پلاستیکی که فیلتر ورودی درون آن قرار می گیرد یک شاخص یا نشان دهنده وضعیت فیلتر نصب شده است که رنگ سبز نشان دهنده سالم بودن فیلتر، رنگ زرد یعنی زمان تعویض فیلتر نزدیک است، رنگ قرمز نشان دهنده معیوب بودن فیلتر است که باید تعویض شود. اگر فیلتر ورودی هوا چرب و معیوب باشد و نسبت به تعویض آن اقدام نشود هوای ورودی به سختی وارد واحد هواساز شده و موجب مختل شدن عملکرد کمپرسور شده و اصطلاک را افزایش می دهد.

فیلتر ورودی و هوزینگ فیلتر ورودی هوا را باید طی برنامه بازدید دوره ای از کمپرسور توسط هوای فشرده تمیز کرد. فیلتر ورودی هوا معمولا در یک هوزینگ که جنس آن از پلاستیک است قرار دارد. این فیلتر به نوعی صدا خفه کن هم هست.

هیچ وقت نباید هوزینگ پللاستیکی فیلتر و فیلتر را زمانی که کمپرسور روشن است تمیز کرد. از آنجایی که فاصله بین روتورها بسیار نزدیک است و با ورود هرگونه ذرات و براده ها دچار آسیب می شوند اهمیت فیلتر ورودی مشخص می شود.

واحد هواساز یا ایراند

هنگامی که شیر ورودی هوا باز می شود، هوا وارد واحد هواساز می شود. هوا بین شیارهای روتور نر و ماده به دام می افتد و در اثر حرکت رو به جلو با کاهش فضا روبرو می شود. این کاهش فضا موجب فشرده شدن هوا می شود و نهایتا از شیر یک طرفه خروجی در انتهای واحد هواساز خارج می شود.

دریچه آنلودر
با باز و بسته شدن دریچه آنلودر مقدار هوای کشیده شده به داخل واحد هواساز که توسط چرخش روتورها انجام شده تنظیم می شود. زمانی که فشار هوای داخل واحد هواساز به یک حد مشخص شده رسید با فرمان شیر برقی دریچه آنلودر بسته شده که اصطلاحا می گویندکمپرسور خالی بار کار می کند و در این مرحله زمانی که کمپرسور خالی بار کار می کند هیچ خروجی هوای فشرده ای نداریم اما به محض اینکه دریچه آنلودر توسط فرمان شیر برقی باز می شود هوا به داخل واحد هواساز کشیده شده و دوباره فشرده سازی صورت می گیرد. در زمانی که کمپرسور خالی بار کار می کند فشار هوای اضافی داخل واحد هواساز از یک سوراخ کوچک که در دریچه آنلودر تعبیه شده خارج می شود.

این سیکل به صورت متناوب تکرار می شود. لازم به ذکر است هنگامی که مصرف هوای فشرده پایین باشد کمپرسور بیشتر به صورت خالی بار کار می کند. خالی بار کار کردن کمپرسور صرفه جویی در هزینه است. شیر برقی که متصل به دریچه آنلودر است اگر به موقع موجب باز و بسته شدن دریچه آنلودر نشود باعث مختل شدن عملکرد کمپرسور می شود.

مخزن جدا کننده هوا از روغن یا تانک سپراتور
هوای فشرده تولید شده که از خروجی واحد هواساز به سمت مخزن سپراتور وارد می شود دارای روغن زیادی است. این هوای فشرده با سرعت و شدت زیادی به دیواره های مخزن سپراتور برخورد می کند و یک حرکت گردابی در داخل مخزن سپراتور به وجود می آورد.

این حرکت گردابی و نیروی گریز از مرکز باعث ته نشین شدن روغن در قسمت پایین مخزن می شود. ساختار مخزن سپراتور به گونه ای است که هوای فشرده ای که همراه با روغن است مستقیم به فیلتر سپراتور برخورد نکند. اگر این برخورد به صورت مستقیم صورت گیرد قطعا باعث خرابی فیلتر سپراتور می شود. در واقع در مخزن سپراتور جداسازی هوا از روغن انجام می شود.

فیلتر سپراتور
این فیلتر در عملکرد کمپرسور نقش مهمی دارد. در کمپرسور اسکرو برای آب بندی، خنک کردن و روانکاری قطعات روغن به واحد هواساز تزریق می شود. این روغن به همراه هوای فشرده از واحد هواساز خارج شده و به مخزن سپراتور وارد می شود.

مقدار زیادی از روغن های موجود در هوای فشرده بر اثر برخورد اولیه با دیواره مخزن سپراتور در قسمت پایین مخزن سپراتور ته نشین می شود و هوای فشرده ادغام شده با روغن کمتر از فیلتر سپراتور عبور می کند. فیلتر سپراتور جداسازی روغن از هوا را در داخل مخزن انجام می دهد. در صورتی که فیلتر سپراتور کیفیت و مرغوب نباشد فرایند جداسازی روغن از هوا به درستی انجام نمی شود و هوای فشرده با مقدار زیادی از روغن وارد مخازن کمپرسور می شود.


چندین نشانه برای اینکه بدانیم فیلتر سپراتور عملکرد مطلوبی ندارد :
۱-  در خروجی هوای فشرده شده روغن وجود داشته باشد.
۲- شاخص روغن روی مخزن سپراتور پایین آید که موجب بالا رفتن دمای کارکرد کمپرسور می شود.
۳- زمانی که آب جمع شده در پایین مخازن را تخلیه می کنیم با یک ترکیب شیری رنگ آب و روغن مواجه شویم.

رادیاتور
یکی دیگر از اجزای مهم در کمپرسور اسکرو رادیاتور است. در فرایند فشرده سازی هوا ، دمای روغن و هوای فشرده به شدت بالا می رود. اگر دمای روغن و هوای فشرده بالا باشد باعث مختل شدن قطعات مکانیکی و عملکرد کمپرسور می شود که این دما باید کاهش پیدا کند و این کار به وسیله رادیاتور انجام می شود.

رادیاتور در داخل کمپرسور وجود دارد و ابعاد آن ها براساس خروجی کمپرسور تعیین می شود. جنس رادیاتورها معمولا از آلومینیم است. رادیاتورها در ظاهر یک تکه به نظر می رسند ولی در واقعیت دو تکه هستند. قسمت بالای آن که دارای مساحت کمتری است مربوط به هوای فشرده و قسمت پایین آن که دارای مساحت بیشتری است مربوط به روغن است.

ترموستات
شیر ترموستات در واقع دو مسیر مهم را باز و بسته می کند. هنگامی که دمای روغن از حد مشخص شده پایین باشد شیر ترموستات مسیر ورود روغن به رادیاتور برای خنک سازی را می بندد و همان روغن جمع شده در پایین مخزن سپراتور را با عبور از فیلتر روغن دوباره برای تزریق روغن در قسمت واحد هواساز مورد استفاده قرار می دهد. حال اگر دمای روغن از حد مشخص شده بیشتر باشد روغن برای خنک شدن به رادیاتور رفته و سپس با عبور از فیلتر روغن برای تزریق در قسمت واحد هواساز مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن های کمپرسور
یکی از موارد بسیار مهم در کمپرسورها استفاده از روغن مناسب و مرغوب و متناسب با کمپرسور است. روغن کمپرسور معمولا هر ۳۰۰۰ ساعت کارکرد باید تعویض شود. هنگامی که کمپرسور کار می کند نباید شاخص روغن یا نشان دهنده روغن کمتر از نصف باشد. روغن استفاده شده در کمپرسور باید طبق نظر شرکت سازنده باشد.

کاربرد روغن
روغن به دلیل خواص خوب روانسازی رایج ترین مایع مورد استفاده در روانکاری است. در زمان چرخش روتورها بسیاری از قطعات مکانیکی و یاتاقان ها شروع به کار می کنند که باعث به وجود آمدن حرارت زیاد می شود.

روغن به طور موثری این حرارت به وجود آمده را جذب می کند تا قطعات مکانیکی آسیب نبینند. روغن استفاده شده در کمپرسور باید با توجه به پیشنهاد شرکت سازنده باشد. روغن کمپرسور طی ساعات معین باید به صورت دوره ای تعویض شود. از مهمترین وظایف روغن در کمپرسورهای روغنی اسکرو می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- آب بندی فضاهای خالی بین روتورها و محفظه های واحد هواساز برای به دام انداختن هوا
۲- خنک کننده و روانکاری و کاهش صدای قطعات مکانیکی مانند یاتاقان ها وچرخ دنده ها و …
۳- کاهش سایش بین قطعات متحرک و ضد خوردگی

مزایا روغن با کیفیت
۱- فواصل تعویض روغن کمپرسور افزایش می یابد.
۲- هزینه تعویض روغن کمپرسور کاهش می یابد.
۳- از قطعات کمپرسور در برابر خوردگی و سایش زودرس جلوگیری می کند.
 
مشخصات روغن با کیفیت
۱- میزان تحمل حرارت بالا
۲- مقاوم در برابر اکسیداسیون
۳- جلوگیری از ایجاد کف پایدار
۴- دارای ویسکوزیته استاندارد
۵- سازگار بودن با قطعات داخلی کمپرسور
۶- تحمل سرما بالا برای جلوگیری از یخ زدن
۷- قابلیت تفکیک پذیری عالی از آب

مزایای کمپرسور اسکرو نسبت به پیستونی
۱- کارآیی بالا
۲- قابلیت اطمینان بالا
۳- کاهش نویز صدا و لرزش کم
۴- دائم کار بودن
۵- ظرفیت متنوع هوادهی
۶- بازدهی با انرژی بالا
شاخص روغن یا نشان دهنده روغن در مخزن سپراتور
میزان روغن موجود در مخزن سپراتور توسط یک شاخص عقربه ای تعیین می شود. این شاخص معمولا دارای سه رنگ سبز، زرد، قرمز است.

اگر شاخص روغن رنگ سبز را نشان دهد یعنی میزان روغن کمپرسور کافی است، اگر شاخص روغن رنگ زرد را نشان دهد یعنی میزان روغن کمپرسور در حال کم شدن است، اگر شاخص روغن رنگ قرمز را نشان دهد یعنی میزان روغن کمپرسور بسیار کم است. در واقع این شاخص سطح روغن موجود در مخزن سپراتور را نشان می دهد.

روغن در فیلتر سپراتور
روغنی که در انتهای فیلتر سپراتور جمع شده توسط یک لوله استخوانی که دقیقا به مرکز فیلتر سپراتور می رسد کشیده شده و مستقیم به قسمت واحد هواساز تزریق می شود.

درایرهای تبریدی
هوای فشرده در صنایع مختلفی به طور وسیع کاربرد دارد. هوای فشرده باید خشک و تمیز باشد. از بین بردن رطوبت و آب که در هوای فشرده وجود دارد مهم و بسیار حیاتی است. زمانی که هوای محیط توسط کمپرسور فشرده می شود میزان رطوبت و آب در هوای فشرده به طور چشمگیری افزایش می یابد که باید با استفاده از درایر از بین برود.

اگر رطوبت و آب از هوای فشرده جدا نشود موجب خوردگی لوله ها، خرابی قطعات مکانیکی و پنوماتیکی و … می شود. علاوه بر اینکه در اثر عملیات فشرده سازی رطوبت و آب هوای فشرده افزایش پیدا می کند دمای هوای فشرده خروجی نیز افزایش می یابد.

معمولا هوای فشرده پر فشار خروجی کمپرسور را از یک درایر تبریدی عبور می دهند تا دمای آن به حالت معمولی باز گردد. هوای فشرده گرم معمولا تا دمای ۴ درجه سانتی گراد یا همان دمای نقطه شبنم خنک می شود. در واقع این کار باعث می شود تا رطوبت وآب موجود در هوای فشرده شده ته نشین شود.

درایرهای تبریدی یک راه آسان و نسبتا کم هزینه برای جداسازی رطوبت از هوای فشرده است. اساس کار درایر تبریدی بدین صورت است که هوای فشرده وارد مخزنی می شود که لوله های مارپیچ در آن قرار دارد. داخل لوله های مارپیچ گاز فرئون وجود دارد.

رطوبت هوای فشرده در مجاورت لوله های مارپیچ و خنک به قطرات آب تبدیل شده و در قسمت انتهای مخزن جمع می شود و معمولا توسط شیر برقی به صورت اتوماتیک از مخزن خارج می شود. برای مثال درایرهایی که برای اکسیژن سازهای بیمارستانی استفاده می شوند باعث جلوگیری از نفوذ رطوبت وآب به دیگر قسمت های دستگاه و زئولیت ها می شود. طراحی و کارکرد ساده ، هزینه سرویس و نگهداری پایین از دلایلی است که از درایرهای تبریدی برای از بین بردن رطوبت هوای فشرده استفاده می شود.

مولد اکسیژن
عمل جداسازی اکسیژن از هوا یک فرایند فیزیکی است و در آن هیچ گونه فعل و انفعال شیمیایی صورت نمی گیرد. اگر از مولد های اکسیژن به طور صحیح بهره برداری شود و به زئولیت ها روغن و رطوبت نرسد عمر آنها بسیار طولانی است.

ساختار زئولیت
زئولیت عمدتا از آلومینوسیلیکات تشکیل شده و کاربرد عمده آن در صنایع به عنوان جاذب سطحی است. زئولیت به عنوان غربال گر در فیلتر مولکولی در بیشتر فرآیند های جذبی کاربرد دارد. ساختار منظم و فضای با ابعاد مولکولی درزئولیت جای گیری و جدا شدن اتم هایی با قطر کوچکتر را در خود آسان کرده است.

زئولیت یک جریان پیوسته از اکسیژن با خلوص بالا را تولید می کند. زئولیت ساختار کریستالی سه بعدی به هم پیوسته است و شبیه ساختار کندوی عسل است. زئولیت داری خواصی مانند ظرفیت بالای تبادل یون کاتیونی و خاصیت کاتالیستی، خاصیت جذب آب و سایر مولکول ها بدون ایجاد هیچ تغییر فیزیکی است.

عوامل تخریب زئولیت دستگاه های اکسیژن ساز
۱- تخریب مکانیکی، شکستن و پودر شدن زئولیت به دلیل فرسایش و سائیدگی ناشی از عبور جریان گاز و بارهای دینامیکی فشار وارد بر این سرامیک اتفاق می افتد.
۲- جذب آلاینده ها نظیر آب و روغن که به دلیل فیلتراسیون نامناسب هوای فشرده به وجود می آید. اشباع بودن فیلترها یعنی جذب نشدن آلاینده هایی مانند آب و روغن و ورود آن ۱۱۲ها به زئولیت که منجر به خرابی آن می شود.

فرآیند جذبی تحت فشار (PSA) Pressure Swing Adsorption
PSA یکی از محبوب ترین روش ها برای تولید تجاری اکسیژن از هوا است. تکنولوژی PSA بر اساس جذب سطحی است. فرایند جذب گازها معمولا در فشار بالا انجام می شود. در واقع غربال مولکولی در این فرایند انجام می شود.

مخزن های جذب دارای زئولیت هستند. مخزن های پر شده از زئولیت موسوم به ZMS یا Zeolite Molecular Sieve هستند که معمولا شامل دو مخزن اولیه و ثانویه هستند. پس از انجام عمل فیلتراسیون هوای فشرده وارد مخزن اولیه می شود. هنگامی که هوای فشرده وارد مخزن اولیه می شود مولکول های اکسیژن به راحتی از زئولیت عبور کرده و مولکول های دیگر هوای فشرده جذب زئولیت می شوند.

تا زمانی که زئولیت اشباع نشود عملیات جذب صورت می گیرد. به محض اینکه زئولیت مخزن اولیه اشباع شود مخزن ثانویه شروع به کار کرده و مخزن اولیه که تحت فشار بوده احیا می شود. عملیات احیا زئولیت مخزن اولیه با کاهش فشار گاز انجام می شود. کاهش فشار موجب دفع گازهای جذب شده توسط زئولیت می شود. لازم به ذکر است که عملیات جذب در مخزن ثانویه مانند مخزن اولیه انجام می شود.

گازهای مختلف قابلیت جذب متفاوتی بر روی سطوح جاذب های سطحی دارند. برای اینکه تولید پیوسته اکسیژن را به روش PSA داشته باشیم مستلزم بهره گیری از دو مخزن اولیه و ثانویه جذب زئولیت هستیم. استفاده از دو مخزن این امکان را فراهم می کند که در حین عملیات احیا در یک مخزن، عملیات جذب در مخزن دیگر در حال انجام باشد. لازم به ذکر است که فشار دو مخزن در یک زمان های مشخص یکی می شود و در زمان های دیگر همیشه با بالا رفتن فشار یک مخزن، فشار مخزن دیگر کاهش پیدا می کند.

فشار در هر مخزن حدودا به ۵ الی ۶ بار می رسد. این سیکل به صورت تکراری انجام می شود. جهت ذخیره سازی اکسیژن تولیدی از مخازن استفاده می شود. خلوص اکسیژن تولید شده در این روش حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد با فشار حدودا ۵ الی ۶ بار است.

مزایا و معایب کمپرسور بدون روغن و کمپرسورهای روغن کاری شونده
۱- در کمپرسورهای بدون روغن خروجی هوای فشرده عاری از روغن است.
۲- در کمپرسورهای بدون روغن به دلیل استفاده نکردن از روغن می توان اکثر گازها را فشرده سازی کرد.
۳- از آنجا که روانکاری و خنک کاری قطعات مکانیکی توسط روغن صورت می گیرد روتورهای کمپرسورهای روغن کاری شونده سرعت چرخش بیشتری نسبت به روتورهای کمپرسورهای بدون روغن دارند. اگر سرعت چرخش روتورها در کمپرسور بدون روغن بیشتر از حد مجاز باشد ایجاد سر و صدا می کند.
۴- دمای هوای فشرده خروجی در کمپرسور بدون روغن بیشتر است.
۵- از کمپرسورهای بدون روغن در صنایعی که هوای فشرده باید عاری از روغن باشد مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال داروسازی و بسته بندی مواد غذایی و …

مینیمم پرشر ولو
برای اینکه روغن در داخل کمپرسور در گردش باشد نیاز به مینیمم پرشر ولو است. مینیمم پرشر ولو در بالای مخزن سپراتور تعبیه شده است. فشار مخزن سپراتور باید حداقل به ۴ بار برسد تا مینیمم پرشر ولو اجازه خارج شدن هوای فشرده شده از مخزن سپراتور را بدهد. مینیمم پرشر ولو یک فنر و گسگت دارد و تا زمانی که فشار هوای فشرده در داخل مخزن سپراتور نتواند بر نیروی فنر غلبه کند مینیمم پرشر ولو به صورت بسته می ماند.

همیشه فشار ۴ بار روی سطح روغن است و همین فشار موجب گردش روغن در کمپرسور می شود. کمپرسور اسکرو فاقد پمپ روغن است و مینیمم پرشر ولو دقیقا کار یک پمپ را انجام می دهد. روغن داخل کمپرسور توسط اختلاف فشار هوا به حرکت در می آید. مینیمم پرشر ولو معمولا نگهداری خاصی احتیاج ندارد و بعد از چند هزار ساعت کارکرد تعمیر، سرویس می شود. مینیمم پرشر ولو در واقع همیشه یک فشار هوا کم برای گردش روغن در داخل کمپرسور را ایجاد می کند.

فرآیند فیلتراسیون
با استفاده از فرایند فیلتراسیون هوای فشرده با کیفیت تولید می شود. فرایند فیلتراسیون هوای فشرده امری مهم و ضروری است. فیلترهای استاندارد و مرغوب حداقل کاهش فشار را در سیستم  به وجود می آورند. فرایند فیلتراسیون هوای فشرده برای کاهش خرابی و از کار افتادگی، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری امری مهم و ضروری است.

فیلترها انواع مختلفی دارند. هرچقدر که روزنه های فیلتر کوچکتر باشد بازده آن بیشتر است. فیلترها از موادی ساخته می شوند که در فشار بالای کاری متلاشی نشوند. هوای فشرده ای که از خروجی کمپرسور خارج می شود دارای بخار روغن، روغن های سوخته ناشی از کارکرد کمپرسور، آئروسل هوا و … است که باید توسط فرایند فیلتراسیون حذف شوند.

اگر فرایند فیلتراسیون بر روی هوای فشرده انجام نشود موجب خرابی قطعات مکانیکی، پنوماتیک، لوله کشی گازهای طبی، زئولیت های موجود در مخزن های مولد اکسیژن و … می شود. معمولا از چندین فیلتر با درجه میکرون های مختلف و پشت سر هم در لوله کشی گازهای طبی استفاده می شود. در قسمت انتهای هر هوزینگ فیلتر یک شیر برقی برای تخلیه اتوماتیک در نظر گرفته می شود.

از آنجا که شیر برقی ها دارای قابلیت تنظیم زمان هستند و در زمان های تنظیم شده مواد زائد جمع شده در انتهای هوزینگ را به صورت اسپری تخلیه می کنند بهتر است برای اینکه در فضای اتاق اکسیژن ساز پخش نشود توسط شلنگ های پنوماتیک محل تخلیه هر هوزینگ فیلتر به قسمت لوله کشی فاضلاب کف اتاق اکسیژن ساز هدایت شود.

اگر فیلترهای غیر استاندارد و نا مرغوب در فرآیند فیلتراسیون مورد استفاده قرار گیرد نه تنها فرایند فیلتراسیون را انجام نمی دهد بلکه موجب خرابی قطعات و مختل کردن سیستم می شود. فیلترهای جدا کننده آب و بخارات روغن و ذرات گرد و غبار و … ساختارهای متفاوتی دارند.

قبل از اینکه اکسیژن تولید شده برای مصارف بخش های مختلف مراکز درمانی و بیمارستان ارسال شود از فیلترهای آنتی باکتریال برای دفع کامل میکروارگانیسم های موجود در اکسیژن تولید شده مورد استفاده قرار می گیرد.

منابع مقاله

[۱] Compressors Selection AND Sizing Second Edition BY Royce N. Brown
[2] Reciprocating Compressors Operation Maintenance BY Heniz P. Bloch and John J. Hoefner
[3] A Practical Guide to Compressors Technology Second Edition BY Heniz P. Bloch
[4] Forth offer’s Rotating Equipment Handbooks, Vol. 3: Compressors BY William Forsthoffer
Compressor Handbook: Principles and Practice BY Tony Giampaolo
Compressed Air Operations Manual BY Brian Elliott
7th International Conference on compressors and their Systems 2011
Atlas Copco Compressed Air Manual 8 Edition
www.atlascopco.com
www.angliancompressors.com
www.air-compressor-guide.com

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن

adblock را غیر فعال کنید

سیستم زوم طب روشی را برای دور زدن تبلیغات در سیستم شما یافته است جهت حمایت از ما از استفاده از آن صرف نطر کنید